Arandu Eté and the art of storytelling: threats and resistance

Authors

  • Katia Zephiro
  • Aloísio Jorge Jesus Monteiro
  • Lais Amanda Ribeiro Pimentel

Keywords:

peoples, orality, memory, history, narrating art

Abstract

This article has two fundamental inspirations: the text “The narrator” by Walter Benjamin and the cosmology of traditional peoples and communities, especially that of indigenous peoples, which has as one of its pillars orality or oral transmission as the main tools of knowledge transmission. Our objective is making a theoretical reflection about the concepts of memory and history, mobilizing the perspective of the “brushed against the grain history”, also by Walter Benjamin, to shed light on the necessary refoundation of the way we tell Brazilian history, which delegitimizes and hides the voices and perspectives of oppressed peoples and groups. Finally, we reinforce the defense of the art of narrating, in view of the risk offered by the advancement of new information and communication technologies, which takes from us the beauty of the present time, the affective exchange of looks and gestures, fundamental in this ancestral form of communication.

References

Benites, Sandra Ara Reté (2015). Nhe’ẽ, reko porã rã: nhemboea oexakarẽ Fundamento da pessoa guarani, nosso bem-estar futuro (educação tradicional): o olhar distorcido da escola. https://licenciaturaindigena.ufsc.br/files/2015/07/Sandra-Benites_TCC.pdf

Benjamin, W. (1940). Teses sobre o conceito de história. http://www.proibidao.org/wp-content/uploads/2011/10/Sobre-o-conceito-de-historia_Walter-Benjamin.pdf

Benjamin, W. (1987). Magia e técnica, arte e política (3ª ed). Brasiliense.

Bessa Freire, J. R. (2000). Cinco ideias equivocadas sobre o índio. Revista do Centro de Estudos do Comportamento Humano, (1), 17¬¬–33.

Bloch, M. (2001). Apologia da história ou o ofício do historiador. Jorge Zahar.

Brasil. (1998). Referencial curricular nacional para escolas indígenas. MEC; SEF; DPEF.

Carr, E. H. (1982). Que é História? Paz e Terra.

Delgado, L. de A. (2003). História oral e narrativa: Tempo, memória e identidades. Autêntica.

Henriques, C., Almeida Brandt, M. E., Diniz Junqueira, R., & Chamusca, A. (Org.). (2007). Gênero e diversidade sexual na escola: Reconhecer diferenças e superar preconceitos. Ministério da Educação. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/pronacampo/pdf/bib_cad4_gen_div_prec.pdf

Konder, L. (1999). Marx: Vida e obra. Paz e Terra.

Maciel, I., Bessa Freire, J. R., Melhem Santos, N. M. N. (Org.). (2007). Te mandei um passarinho. Ministério da Educação.

Meato, J. A. (2018). Ensinando História a Contrapelo: Reflexões benjaminianas. Revista Encontros, 16(31), 33-48.

Pacheco de Oliveira, J., & Freire, C. A. da R. (2006). A presença indígena na formação do Brasil. MEC; Secad; LACED; Museu Nacional.

Santos, B. de S. (2021). O fim do império cognitivo: A afirmação das epistemologias do Sul. Autêntica.

Santos, M. (2003). Por uma outra Globalização: do pensamento único à consciência universal. Record.

Saviani, D. (2008). Escola e Democracia. Autores Associados.

Silva, K. V., & Silva, M. H. (2009). Dicionário de conceitos históricos. Contexto.

Veyne, P. (1998). Como se escreve a história e Foucault revoluciona a história. UnB.

Published

2022-12-31