The creole national project as a proposal of indigenous ethno/epistemicide: Confluences in the founding Latin American texts in the 19th century

Authors

  • Paulo Rodrigo Pereira da Silva

Keywords:

fundamental Latin-American text, creole national project, positivism, indigenous people segregation

Abstract

The present reflection is configured as an analysis about the main founding texts of Latin America in the 19th century in order to observe how some of the intellectuals had structured the different Nation-State projects consolidated in social models that, directly or indirectly, promoted some form of ethno/epistemicide of indigenous peoples as a justification of modernization based on European molds. Some of these heavyweights sought the exaltation of civilization and the denial of autochthonous origins, with emphasis on the texts O Socialismo by Abreu e Lima, Carta de Jamaica by Simón Bolívar, Ariel by José Enrique Rodó and Facundo: Civilización y Barbarie en las Pampas Argentinas by Domingo Faustino Sarmiento. Influenced by positivism, these texts sought in European molds the basis for the social, cultural, political and economic structures that disseminated on the continent a highly excluding episteme towards indigenous peoples as well as other mestizo social groups that did not fit into national thought and projects, cosmopolitan and oligarchic emphasis.

References

Abreu e Lima, J. I. (1835). Bosquejo histórico, político e literário do Brasil. Nictheroy, Typographia de Rego e Comp.

Abreu e lima, J. I. (1855). O socialismo. Typographia Universal.

Almeida, C., & Raminelli, R. (2011). História das Américas: Novas perspectivas. FGV.

Bolívar, S. (1999). Carta de Jamaica. Ática.

Correa, G. V. (1966). La formación de las nacionalidades hispanoamericanas como causa de la independencia. In Cuarto Congreso Internacional de Historia de América (pp. 373–402). Academia Nacional de Historia.

Iturri, G. M. (2007) El poder de la palabra: Ensayos sobre la modernidad de la crítica cultural hispanoamericana. Tajamar.

Mariátegui, J. C. (2008) Sete ensaios de interpretação da realidade peruana (trad. F. J. Lindoso). Expressão Popular; CLACSO.

Méndez Gastelumendi, C. (1996). Incas sí, indios no: Notes on creole nationalism in Peru and its contemporany crisis. Journal of Latin American Studies, 5(28), 197–225. https://doi.org/10.1017/S0022216X00012682

Moreira, M. S. (2010). Imigrantes e argentinos no processo civilizatório: Uma análise do pensamento político de Alberdi e Sarmiento. Tese: Revista Eletrônica UFSC. 7(1/2), 73–97. https://doi.org/10.5007/1806-5023.2010v7n1/2p73

Pérez, J. (1981). Espace et identité nationale en Amérique latine : Essais sur la formation des consciences nationales en Amérique latine. Centre National de la Recherche Scientifique.

Perrone-Moisés, L. (1997). Paradoxos do nacionalismo literário na América Latina. Estudos Avançados, 11(30), 245¬–259. https://doi.org/10.1590/S0103-40141997000200015

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World - Systems Research, (2), 342–386. https://doi.org/10.5195/jwsr.2000.228

Retamar, R. F. (2004). Todo Calibán. CLACSO.

Rodó, J. E. (1991). Ariel (trad. D. Bottman). Editora da UNICAMP.

Roiz, D. da S. (2012). Do crioulismo americano ao mameluco paulista: Processos de independência e formação do estado e da nação em Alfredo Ellis Jr. Revista de Ciências Humanas, 46(1), 109–122. https://doi.org/10.5007/2178-4582.2012v46n1p109

Santos, E. da S. (2015). A América Latina indivisível: A influência do positivismo no projeto intelectual de José Enrique Rodó. Revista Sociologias, 17(40), 380–414. https://doi.org/10.1590/15174522-017004021

Santos, R. M. da R. (2018). O pensamento de Domingo Sarmiento na formação da nação argentina. Boletim Historiar, 5(4), 3–12.

Sarmiento, D. F. (1874). Facundo: Civilización y barbarie en las pampas argentinas. Libreria Hachette y Cia.

Sommer, D. (2004) Ficções de fundação: Os romances nacionais da América Latina. UFMG.

Spivak, G. C. (2010). Crítica de la razón poscolonial: Hacia una historia del presente evanescente. Akal.

Published

2022-12-31