Xangô, Jurema and Umbanda: Notes on Three Forms of Popular Religion in the Recife Region

  • Roberto Motta
Keywords: Recife, popular religions, syncretism, Xangô, sacrifice, feast

Abstract

There are, in the area of Recife, in Northeastern Brazil, three main forms of popular, syncretic, and mediumistic religions.  Xangô, influenced by West African religions, worships orishas, syncretized with Catholic saints, through animal sacrifices and feasts, accompanied by dances and trances. Jurema turns around mestres and caboclo spirits, who, through mediums, offer plenty of advice. Blowing tobacco smoke on needy persons is a frequent rite of Jurema. During special feasts, believers drink the jurema beverage, made from the roots of the jurema tree. Umbanda, besides spirits of its own, is ready to honor Xangô and Jurema spirits, if these are ready to accept Umbanda’s ethos of spiritual purification. This attitude means  the dawn of an ethic of asceticism and rationality strange to both Xangô and Umbanda. According to our estimation the three varieties have a combined membership of about 1500 people, 30% belonging to Xangô, 60% to Jurema, and 10% to Umbanda. Sympathizers and occasional visitors are not included in these figures. The ritual process is an anthropological battlefield. Sacrifice, feast and trance relate to structures of power within and without the cult groups and to encompassing conceptions of personal and collective development.

References

Alvarenga, O. (1949). Catimbó. Biblioteca Municipal.

Aubrée, M. (1985). O Transe: A Resposta do Xangô e do Pentecostalismo. Ciência e Cultura 37(7), 1070–1075.

Bastide, R. (1958). Le Candomblé de Bahia: Rite Nagô. Mouton.

Bastide, R. (1960). Les Religions Africaines au Brésil. Presses Universitaires de France.

Bastide, R. (1961). O Candomblé da Bahia: Rito Nagô. Companhia Editora Nacional.

Bastide, R. (1971). As Religiões Africanas no Brasil. Pioneira.

Bastide, R. (2006). O Sagrado Selvagem e Outros Ensaios. Schwarcz.

Birman, P. (1983). O Que É Umbanda. Brasiliense

Brown, D. (1977). Umbanda e Classes Sociais. Religião e Sociedade, (1), 31–42.

Brown, D. (1985). Uma História da Umbanda no Rio. Cadernos do ISER, (18), 9–42.

Camargo, C. P. F. (1961). Kardecismo e Umbanda. Pioneira.

Carneiro, E. (1937). Negros Bantus. Civilização Brasileira.

Carneiro, E. (1948). Candomblés da Bahia. Publicações do Museu do Estado (Salvador), (8).

Cascudo, L. da C. (1951). Meleagro. Agir.

de Andrade, M. (1963). Música de Feitiçaria no Brasil. Martins.

do Rio, J. (Paulo Barreto). (1951). As Religiões do Rio. Simões.

Eduardo, O. da C. (1948). The Negro in Northern Brazil. University of Washington Press.

Fernandes, A. G. (1937). Xangôs do Nordeste. Civilização Brasileira.

Fernandes, A. G. (1938). O Folclore Mágico do Nordeste. Civilização Brasileira

Fry, P. (1982). Para Inglês Ver. Zahar.

Herskovits, M. (1943). The Southernmost Outposts of New World Africanisms. American Anthropologist, (45), 495–510. https://doi.org/10.1525/aa.1943.45.4.02a00020

Herskovits, M. (1955). The Social Organization of Candomblé. In H. Baldus (ed.), Anais do XXXI Congresso Internacional de Americanistas (pp. 505–532). Anhembi.

Herskovits, M. (1966). Some Economic Aspects of the Afrobahian Candomblé. In F. S. Herskovits (ed.), The New World Negro (pp. 248–265). University of Indiana Press.

Kardec, A. (1857). Le Livre des Esprits. E. Dentu.

Leacock, S., & Leacock, R. (1971). Spirits of the Deep. Doubleday.

Lewis, I. (1971). Ecstatic Religion. Penguin Books.

Lima, V. da C. (1977). A Família de Santo nos Candomblés Jeje-Nagô da Bahia. Universidade Federal da Bahia.

Motta, R. (1977). Renda, Emprego, Nutrição e Religião. Ciência & Trópico, 5(2), 121–154.

Motta, R. (1982). Bandeira de Alairá: A festa de Xangô-São João e problemas do sincretismo. In C. E. Marcondes de Moura (ed.), Bandeira de Alairá: Outros Escritos sobre a Religião dos Orixás (pp. 1–12). Nobel.

Motta, R. (1984a). Cultos Populares e Fontes Alternativas de Renda. In R. Duarte (ed.), Emprego e Renda na Economia Informal da América Latina (pp. 179–186). Massangana.

Motta, R. (1984b). Meat and Feast: The Xangô Religion of Recife, Brazil [Tese de doutorado, Columbia University].

Motta, R. (2005). A Jurema do Recife: Religião Indo-Afro-Brasileira em Contexto Urbano. In B. Caiubi Labate & S. L. Goulart (eds.), O Uso Ritual das Plantas de Poder (pp. 279–300). Mercado das Letras.

Motta, R. (2015a). “De Nina a Juana: Representações da África e do Candomblé, 1896-1976. In S. Brandão & N. D. de Andrade Cabral (eds.), História das Religiões no Brasil (vol. 7, pp. 21–54). Carpe Diem.

Motta, R. (2015b). Quarante Ans Après : Jean Duvignaud, Marvin Harris et le Xangô de Recife Anamnèse (9), 25–40.

Motta, R. (2015c). Social Scientists and Disenchanters: Same Basic Themes of Brazilian Sociology of Religion. In A. J. Blasi & G. Giordan (eds.), Sociologies of Religion: National Traditions (pp. 72–106). Brill.

Motta, R. (2017). Religion, Sociology, Domination, and Intolerance: A View from Brazil. International Journal of Latin American Religion, (1), 222–239. https://doi.org/10.1007/s41603-017-0022-5

Motta, R., & Siuda-Ambroziak, R. (2019). The Sacrifice, the Feast and the Power of the Priesthood in the Xangô Cult of Recife. Studia Religiologica, 51(4), 279–295. https://doi.org/10.4467/20844077SR.18.020.10151

Ortiz, R. (1975). Du Syncrétisme à la Synthèse : Umbanda, Une Religion Brésilienne. Archives de Sciences Sociales des Religions, (40), 89–97. https://doi.org/10.3406/assr.1975.1920

Pereira, N. (1979). A Casa das Minas. Vozes.

Pierson, D. (1945). Brancos e Pretos na Bahia. Nacional.

Pressel, E. (1973). Umbanda in São Paulo: Religious Innovation in a Developing Society. In E. Bourguignon (ed.), Religion, Altered States of Consciousness and Social Change (pp. 264–318). Ohio State University Press.

Ramos, A. (1940). O Negro Brasileiro. Civilização Brasileira.

Ribeiro, J. (1963). O Jogo dos Búzios e as Grandes Cerimônias Ocultas da Umbanda. Editora Espiritualista.

Ribeiro, R. (1952). Cultos Afro-Brasileiros do Recife. Instituto Joaquim Nabuco.

dos Santos, J. T. (1995). O dono da terra: O caboclo no Candomblé da Bahia. Sarahletras.

Turner, V. (1975). Symbolic Studies. Annual Review of Anthropology, (4), 145–162. https://doi.org/10.1146/annurev.an.04.100175.001045

Valente, W. (1955). Sincretismo Religioso Afro-Brasileiro. Nacional.

Vandezande, R. (1975). Catimbó: pesquisa exploratória sobre uma forma nordestina de religião mediúnica. Universidade Federal da Paraíba.

Verger, P. (1957). Notes sur le Culte des Orisa et des Vodoun. Mémoires de 1'IFAN, (51).

Wach, J. (1944). Sociology of Religion. University of Chicago Press.

Warren, D., Jr. (1970). Notes on the Historical Origins of Umbanda. Universitas (6-7), 155–163.

Weber, M. (1978). Economy and Society. University of California Press.

Published
2020-12-31