Pathways of Santería. Toward the Hybrid Religious Practices?

Authors

  • Bogumiła LISOCKA-JAEGERMANN Universidad de Varsovia, Polonia

Keywords:

migration, santería, hybridity, Cuba, Miami

Abstract

The text summarizes the most important transformations of religious practices within Cuban santería, and changes of its meanings, observed mainly outside Cuba as results of Cuban migration and the cultural dynamics of the time of globalization. The author mentions the role of the Our Lady of Cobre cult among the Miami Cubans and describes parallel trends observed in the context of santería abroad, such as commodification and virtualization of worship, its institutionalization, reafricanization and latinization as well as desacralization and folklorization of santería within popular culture.

References

<ul>
<li>Alba, Richard, Raboteau, Albert, DeWind, Josh (2008), Immigration and Religion in America: Comparative and Historical Perspectives, NYU Press, New York.
<li>Aparicio Frances (1999), “The Blackness of Sugar: Celia Cruz and the Performance of (Trans)nationalism”, en: Cultural Studies 13(2), pp. 223-236.
<li>Bolívar Aróstegui, Natalia (1990) Los Orishas en Cuba, Ediciones Unión, La Habana.
<li>Burke Nancy (2002), Pre-paid Phone Cards, “Cosas” and Photos of the Saint; Transnational Santería Practices in a Southwest City, Research Papers series no 38, Latin American Institute The University of New Mexico Albuquerque New Mexico.
<li>Cabrera, Lydia (1936), Contes nègres de Cuba, Gallimard, Paris.
<li>Cabrera, Lydia (1940), Cuentos negros de Cuba, La Verónica, La Habana.
<li>Cabrera, Lydia (1948), ¿Por qué? Cuentos negros de Cuba, Ediciones C.R., La Habana.
<li>Cabrera, Lydia (1954), El monte: igbo finda, ewe orisha, vititinfinda (Notas sobre las religiones, la magia, las supersticiones y el folklore de los negros criollos y del pueblo de Cuba), Ediciones C.R., La Habana.
<li>Cabrera, Lydia (1955), Refranes de negros viejos, Ediciones C.R., La Habana.
<li>Cabrera, Lydia (1957), Anagó: vocabulario lucumí (El yoruba que se habla en Cuba). Prólogo de Roger Bastide, Ediciones C.R., La Habana.
<li>Cabrera, Lydia (1958) La sociedad secreta Abakuá, narrada por viejos adeptos, Ediciones C.R., La Habana.
<li>Castellanos, Jorge, Castellanos, Isabel (1992), Cultura Afrocubana3 – Las religiones y las lenguas, Ediciones Universal, Miami.
<li>Dianteille, Erwan (2002), “Deterritorialization and Reterritorialization of the Orisha Religion in Africa and the New World (Nigeria, Cuba and the United States)”, en: International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 26, 1 march, pp. 12-137.
<li>Fuchs Ebaugh, Helen Rose, Saltzman Chafetz, Janet (2002) Religion across Borders: Transnational Immigrant Networks, Rowman, Altamira.
<li>García Canclini, Néstor (2004), Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad, Grijalbo, México.
<li>Hagedorn, Katherine (2001), Divine Utterances: the Performance of Afro-Cuban Santería,Smithsonian Institution Press, Washington.
<li>Hagan, Jacqueline Maria (2009), Migration Miracle: Faith, Hope, and Meaning on the Undocumented Journey, Harvard University Press.
<li>Hearn, Adrian (2003) “Transformation: Transcendence or Transculturation? The Many Faces of Cuban Santería”, en: Humanities Research, Vol. 10, No. 3, pp. 56-62.
<li>Lachatañere, Rómulo (2001), Manual de la santería, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.
<li>Leonard Isaksen, Karen, Stepick, Alex, Vasquez, Manuel A., Holdaway, Jennifer (eds.) (2006), Immigrant Faiths: Transforming Religious Life in America, AltaMira Press, NY.
<li>Lisocka-Jaegermann, Bogumiła (1980), El elemento étnico africano en las estructuras socioculturales de América Latina. El caso cubano, tesis de Maestría preparada bajo la asesoría del prof. Andrzej Dembicz, Cátedra de Estudios Ibéricos de la Facultad de Neofilología de la Universidad de Varsovia, inédito.
<li>Lisocka-Jaegermann, Bogumiła (1997), „Imigranci kubańscy na Florydzie. Problem miejsca i nowej tożsamości”, en: J. E. Zamojski (ed.) Migracje i społeczeństwo. Zbiór studiów, IH PAN pp. 47-64.
<li>Lisocka-Jaegermann, Bogumiła (2000), “Kubańska emigracja polityczna po 1959 roku”, en: J. E. Zamojski (ed.) Migracje polityczne XX wieku. Migracje i Społeczeństwo, No. 4, Wyd. Neriton, IH PAN, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu, pp. 166-176.
<li>Lisocka-Jaegermann, Bogumiła (2009), “Migracje synkretycznych religii karaibskich- droga kubańskiej santerii”, en: E. Zamojski (ed.), Migracje a społeczeństwo, Tomo 14, Instytut Historii PAN, Warszawa, pp. 218-227.
<li>Lefever, Harry (1996), “When the Saints Go Riding in: Santería in Cuba and in the United States”, en: Journal of the Scientific Study of Religion, 35 (3), pp. 318-330.
<li>Levitt, Peggy (2005), “Immigration”, en: H. R. Ebaugh (ed.), Handbook of Religion and Social Institutions, Springer Science &Business Media B.V, New York, pp. 391-410.
<li>Levitt, Peggy (2007), “Rezar por encima de las fronteras: Cómo los inmigrantes están cambiando el panorama religioso” en: Migración y Desarrollo, No. 8, pp. 66-88.
<li>López, Lourdes (1975), Estudio de un babalao, Departamento de Actividades Culturales, Universidad de La Habana.
<li>Orozco, Román, Bolívar Aróstegui, Natalia (1998), Cuba Santa, El País Aguilar, Madrid.
<li>Perera Pintado, Ana Celia (2003) “Oleadas migratorias. Religión e identidad cubana” en: Convergencia, mayo-agosto 2003, No. 32, UAEM Toluca pp. 85-106.
<li>Pérez y Mena, Andrés (1996) “Cuban Santería, Haitian Vodun, Puerto Rican Spiritualism: A Multicultural Inquiry into Syncretism”, en: Journal of the Scientific Study of Religion, No. 37(1), pp. 15-27.
<li>Portuondo Zúñiga, Olga (2001), Virgen de la Caridad del Cobre: símbolo de la cubanía, Editorial Oriente, Santiago de Cuba.
<li>Rodríguez, Jorge Luís, Ortiz, María Esther (2003), “Transnacionalización de los cabildos afrocubanos”, Paper presented at the Fifth CRI Conference on Cuban and Cuban-American Studies, Oct.29-Nov.1 2003, FIU Miami, www.AfroCuba.org.
<li>Routon, Kenneth (2006), “Trance-Nationalism: Religious Imaginaries of Belonging in the Black Atlantic” en: Identities: Global Studies in Culture and Power, No. 13, pp. 483-502.
<li>Tibe Bonifacio, Glenda, Angeles Vivienne (2010), Gender, Religion, and Migration: Pathways of Integration, Rowman & Littlefield, Lanham Maryland.
<li>Sandoval Cros, Mercedes (1982), “Thunder over Miami: Chango in a Technological Society”, en: Thunder over Miami: Ritual Objects of Nigerian and Afro-Cuban Religion, Catalogue of the Exhibition Organized by the Center of African Studies, University of Florida, Miami-Dade Community College, Miami.
<li>Tweed, Thomas (1997), Our Lady of Exile. Diasporic Religion at a Cuban Catholic Shrine in Miami, Oxford University Press, New York.
</ul>

Published

2014-01-01